Panzer
Twórca tego forum
Dołączył: 18 Gru 2006
Posty: 177
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bełchatów(51°21'56.59"N, 19°21'57.96"E)
|
Wysłany: Pon 22:29, 19 Mar 2007 Temat postu: T-54 |
|
|
Cytat: |
Pod koniec lat 50. XX wieku w części państw zachodnich (m.in. USA, Wielka Brytania i RFN) rozpoczęto prace nad nowymi rodzajami czołgu średniego. Nie były to jednak czołgi średnie w dotychczasowym tego słowa znaczeniu, lecz nowa generacja czołgów. Były to pierwsze konstrukcje, określane jako czołgi podstawowe.
W ZSRR równolegle do produkcji i ciągłych modernizacji bardzo udanego, lecz coraz bardziej przestarzałego, czołgu T-34 trwały prace nad jego następcą, który miał zachować wszystkie zalety poprzednika, posiadając jednocześnie silniejsze uzbrojenie i opancerzenie oraz szereg innych poprawek. Postanowiono w nowej konstrukcji zastosować armatę 100 mm z działa pancernego SU-100. Wcześniejsze próby zamontowania tego działa na czołgu T-34 nie powiodły się z powodu zbyt dużych rozmiarów armaty.
Istniało co najmniej 5 podstawowych modeli T-54. Na jego bazie powstał szereg wozów zabezpieczenia technicznego a także samobieżny most towarzyszący BLG-69 i samobieżny zestaw przeciwlotniczy ZSU-57-2. Czołgi były produkowano w ZSRR oraz na licencji w Polsce i Czechosłowacji. T-54 były używane przez armie 38 państw. Wiele pojazdów nadal jest jeszcze w użyciu.
Po zwycięstwie nad narodowym socjalizmem, dygnitarze w Moskwie szybko zdali sobie sprawę, że posiadane liczne czołgi zastosowane w II wojnie światowej nie należały już do najnowocześniejszych. Aby temu zaradzić zamówiono czołg, który miałby wyeliminować słabości T-44, przejąłby udane elementy konstrukcyjne IS-3, a przede wszystkim nadawałby się do masowej produkcji. Prototyp tego czołgu pojawił się już w 1945 roku i od następnego roku wszedł do produkcji w Charkowie. Od 1949 roku model nazwany T-54 został wprowadzony tylko do elitarnych, sowieckich dywizji pancernych.
Dane podstawowe
Państwo ZSRR
Producent Fabryka Traktorów w Charkowie
Trakcja gąsienicowa
Typ czołg podstawowy
Załoga 4
Historia
Prototyp 1945
Lata produkcji ZSRR - 1946-1958, Polska - 1956-1964, Czechosłowacja - 1958-1964
Wyprodukowano ZSRR - 35000, Polska - 3000, Czechosłowacja - 2500
Dane techniczne
Silnik Wysokoprężny, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy W-54
Moc 520 KM
Transmisja mechaniczna
Moc jedn. 14,5 - 14,2 KM/t
Nacisk jedn. 0,80 kg/cm²
Wymiary
Długość maksymalna 9,00 m
Długość kadłuba 6,04 m
Szerokość 3,27 m
Wysokość 2,40 m
Wysokość maksymalna 2,75 m
Prześwit 0,43 m
Masa
Masa bojowa 36 t
Pojemność zbiorników paliwa zasadnicze - 530 l, dodatkowe - 280 l
Opancerzenie
Typ pancerza kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych
Grubość pancerza przód kadłuba - 100 mm, przód wieży - 200 mm, boki kadłuba - 80 mm
Osiągi
Prędkości maksymalne
Na drodze 50 km/h
Zdolność pokonywania przeszkód
Brody bez przygotowania 140 cm
Brody z przygotowaniem 460 cm
Rowy 270 cm
Ściany pionowe 80 cm
Stoki o nachyleniu do 60 %
Zasięg 600 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
Artyleryjskie 1 armata wz. 1944 D-10T kal. 100 mm
Strzeleckie 2 km SGMT kal. 7,62 mm i 1 wkm DSzK kal. 12,7 mm
Użytkownicy
55 krajów oraz ugrupowania partyzanckie
|
Ode mnie...
Moim zdaniem do 1952 roku(czyli do czasu kiedy sie pojawił pierwszy czołg z rodziny Pattonów)był bezkonkurencyjny... Jak na tamte lata to był solidnie zrobiony z dobrym pancerzem i uzbrojeniem....
Post został pochwalony 0 razy
|
|